PROGRAM DE INTERVENŢIE PERSONALIZAT
Godja Adina Veronica,prof.înv.primar
Școala Gimnazială Oncești,Maramureș
Numele: Dan Andrei
Data naşterii: 23.12.2003
Domiciliul: Oncesti
Şcoala: Gimnaziala Oncești
Clasa: a III-a
Echipa de lucru: profesor de sprijin;
profesor pentru învățământul primar.
Data de elaborare a programului: aprilie
Durata de desfăşurarea a programului: aprilie-iunie
Domeniul de intervenție: Limba română
Instrumente folosite în evaluare: fişa psihopedagogică, observaţia spontană şi dirijată, convorbirea individuală şi de grup, sarcini de lucru pentru automatizarea și comprehensiunea citirii (pretest).
Diagnostic:
· Medical: clinic sănătos;
· psihologic: intelect liminar, deficit de atenţie, percepţie slabă, labilitate emoţională;
· psihopedagogic: dificultăţi de învăţare-dislexo-disgrafie, discalculie;
· pedagogic: nu face faţă cerinţelor educaţionale; adaptare inferioară la cerinţele programei şcolare pentru clasa a III- a şi a curriculumului de citire–scriere-calcul.
Capacităţi-competenţe-abilităţi-lacune-nevoi:
· competenţe sporite în desfăşurarea activităţilor ludice (respectă cu stricteţe regulile jocului şi duce la capăt sarcina didactică la nivelul propriu);
· capacităţi relativ bune de învăţare comportamentală prin imitaţie;
· posibilităţi bune de comunicare orală, gestuală, expresivă;
· nevoia de afecţiune, de integrare, de modele socio-umane şi de sprijin gradat;
· toleranţă scăzută la frustrări, sociabilitate relativ bună;
· feed-back pozitiv în situaţiile de individualizare a sarcinilor de învăţare;
Probleme cu care se confruntă copilul la disciplina limba română
· vocabular sărac;
· posibilităţi de exprimare reduse;
· vorbire rară, ezitantă, încetinită;
· în scris apar omisiuni şi înlocuiri de grafisme, nu face analiza şi sinteza fonematică corect, inversiuni de litere;
· automatizarea citirii la nivel de clasa I: numărul de cuvinte citite corect pe minut – 42 cuvinte;
· comprehensiunea citirii scăzută: scorul 1 p., dificultăți în a răspunde chiar și la întrebări literale.
Obiective |
Activităţi de învăţare |
Metode și mijloace de realizare |
Criterii minimale pentru evaluarea progresului |
- să înţeleagă semnificaţia globală a mesajului oral; - să sesizeze intuitiv corectitudinea unei propoziţii ascultate, - să sesizeze sensul cuvintelor într-un enunţ dat - să formuleze clar şi corect enunţuri verbale potrivite unor situaţii date - să identifice litere, grupuri de litere, silabe, cuvinte şi enunţuri în textul tipărit şi în textul de mână - să sesizeze legătura dintre enunţuri şi imaginile care le însoţesc - să desprindă semnificaţia globală a unui text citit - să citească în ritm propriu, corect un text
|
- observarea unor imagini relaționate cu textul; - formularea de enunțuri pe baza acestor imagini; - citirea unor propoziții cu grad de dificultate crescând; - explicarea cuvintelor necunoscute; - punerea acestor cuvinte în contextul unor propoziții; - citirea repetată a unor paragrafe din lecturile propuse; - povestirea paragrafului în cuvinte proprii - raspunsul la intrebari literale legate de acest paragraf - realizarea unor inferente simple pe baza textului - citirea repetată a unui text de o pagină - repetarea sarcinilor de comprehensiune dupa citirea intregului text
|
Metode: - observația - conversația - citirea în gând - citirea cu voce tare - povestirea - explicația - problematizarea
Mijloace: - planșe cu imagini despre lecturile ce vor fi studiate;
- lecturi literare clasa a III-a: - Moromeţii, după Marin Preda; - Mănăstirea Putna, Legendă populară; - Lupul, calul şi puiul de vulpe; - Din greşeală, după Lev Tolstoi; - Coridorul ispitei, după Voltaire
- fișe de lucru - calculator
|
- înţelege semnificaţia globală a unui text scurt, după ascultarea repetată a acestuia, sau după lămuriri suplimentare; - formulează răspunsuri la întrebările puse, uneori cu imprecizii, corectate la solicitarea învăţătorului; - citeşte în ritm propriu silabe, cuvinte şi propoziţii alcătuite diin 2-3 cuvinte, uneori cu inversiuni sau repetări, corectate la intervenţia învăţătorului; - citeşte cuvinte scrise, formate din silabe cunoscute; - citeşte fluent şi corect enunţuri cunoscute, cu ezitări sau pauze mai lungi, atunci când întâlneşte cuvinte care conţin aglomerări de consoane, grupuri de litere etc.; |
Prin acest program am urmărit:
· recuperarea laturilor disfuncţionale în ceea ce privește citirea conștientă;
· antrenarea elevului în activităţi plăcute pentru a-l stimula;
· dezvoltarea abilităţilor de citire a cuvintelor şi propoziţiilor;
· îmbogăţirea, precizarea şi activizarea vocabularului;
· dezvoltarea autonomiei personale şi sociale;
· dezvoltarea capacităţii de orientare şi adaptare la mediu;
—————