PROGRAM DE INTERVENŢIE PERSONALIZAT - Dan Andrei

20.05.2015 02:50

 

PROGRAM DE INTERVENŢIE PERSONALIZAT

 

Godja Adina Veronica,prof.înv.primar

Școala Gimnazială Oncești,Maramureș

 

 

  1. INFORMAŢII GENERALE:

 Numele: Dan Andrei

 Data naşterii: 23.12.2003

 Domiciliul: Oncesti

 Şcoala: Gimnaziala Oncești

 Clasa:  a III-a

 Echipa de lucru:  profesor de sprijin;

                               profesor pentru învățământul primar.

 Data de elaborare a programului: aprilie

 Durata de desfăşurarea a programului: aprilie-iunie

       Domeniul de intervenție: Limba română

 

  1. EVALUARE INIŢIALĂ

Instrumente folosite în evaluare: fişa psihopedagogică, observaţia spontană şi dirijată, convorbirea individuală şi de grup, sarcini de lucru pentru automatizarea și comprehensiunea citirii (pretest).

 

Diagnostic:

·         Medical: clinic sănătos;

·         psihologic: intelect liminar, deficit de atenţie, percepţie slabă, labilitate emoţională;

·         psihopedagogic: dificultăţi de învăţare-dislexo-disgrafie, discalculie;

·          pedagogic: nu face faţă cerinţelor educaţionale; adaptare inferioară la cerinţele programei şcolare pentru clasa a III- a şi a curriculumului de citire–scriere-calcul.

 

Capacităţi-competenţe-abilităţi-lacune-nevoi:

·         competenţe sporite în desfăşurarea activităţilor ludice (respectă cu stricteţe regulile jocului şi duce la capăt sarcina didactică la nivelul propriu);

·         capacităţi relativ bune de învăţare comportamentală prin imitaţie;

·         posibilităţi bune de comunicare orală, gestuală, expresivă;

·         nevoia de afecţiune, de integrare, de modele socio-umane şi de sprijin gradat;

·         toleranţă scăzută la frustrări, sociabilitate relativ bună;

·         feed-back pozitiv în situaţiile de individualizare a sarcinilor de învăţare;

 

Probleme cu care se confruntă copilul la disciplina limba română

·         vocabular sărac;

·         posibilităţi de exprimare reduse;

·         vorbire rară, ezitantă, încetinită;

·         în scris apar omisiuni şi înlocuiri de grafisme, nu face analiza şi sinteza fonematică corect, inversiuni de litere;

·         automatizarea citirii la nivel de clasa I: numărul de cuvinte citite corect pe minut – 42 cuvinte;

·         comprehensiunea citirii scăzută: scorul 1 p., dificultăți în a răspunde chiar și la întrebări literale.

 

  1. DERULAREA PROGRAMULUI DE  INTERVENŢIE

 

Obiective

Activităţi de învăţare

Metode și mijloace de realizare

Criterii minimale pentru evaluarea progresului

- să înţeleagă semnificaţia globală a mesajului oral;

- să sesizeze intuitiv corectitudinea unei propoziţii ascultate,

- să sesizeze sensul cuvintelor într-un enunţ dat

- să formuleze clar şi corect enunţuri verbale potrivite unor situaţii date

- să identifice litere, grupuri de litere, silabe, cuvinte şi enunţuri în textul tipărit şi în textul de mână

- să sesizeze legătura dintre enunţuri şi imaginile care le însoţesc

- să desprindă semnificaţia globală a unui text citit

- să citească în ritm propriu, corect un text

 

 

 

 

- observarea unor imagini relaționate cu textul;

- formularea de enunțuri pe baza acestor imagini;

- citirea unor propoziții cu grad de dificultate crescând;

- explicarea cuvintelor necunoscute;

- punerea acestor cuvinte în contextul unor propoziții;

- citirea repetată a unor paragrafe din lecturile propuse;

- povestirea paragrafului în cuvinte proprii

- raspunsul la intrebari literale legate de acest paragraf

- realizarea unor inferente simple pe baza textului

- citirea repetată a unui text de o pagină

- repetarea sarcinilor de comprehensiune dupa citirea intregului text

 

Metode:

- observația

- conversația

- citirea în gând

- citirea cu voce tare

- povestirea

- explicația

- problematizarea

 

Mijloace:

- planșe cu imagini despre lecturile ce vor fi studiate;

 

- lecturi literare clasa a III-a:

-  Moromeţii, după Marin Preda;

- Mănăstirea Putna, Legendă populară;

- Lupul, calul şi puiul de vulpe;

- Din greşeală, după Lev Tolstoi;

- Coridorul ispitei, după Voltaire

 

- fișe de lucru

- calculator

 

 

- înţelege semnificaţia globală a unui text scurt, după ascultarea repetată a acestuia, sau după lămuriri suplimentare;

- formulează răspunsuri la întrebările puse, uneori cu imprecizii, corectate la solicitarea învăţătorului;

- citeşte în ritm propriu silabe, cuvinte şi propoziţii alcătuite diin 2-3 cuvinte, uneori cu inversiuni sau repetări, corectate la intervenţia învăţătorului;

- citeşte cuvinte scrise, formate din silabe cunoscute;

- citeşte fluent şi corect enunţuri  cunoscute, cu ezitări sau pauze mai lungi, atunci când întâlneşte cuvinte care conţin aglomerări de consoane, grupuri de litere etc.;

 

 

Prin acest program am urmărit:

·         recuperarea laturilor disfuncţionale în ceea ce privește citirea conștientă;

·         antrenarea elevului în activităţi plăcute pentru a-l stimula;

·         dezvoltarea abilităţilor de citire a cuvintelor şi propoziţiilor;

·         îmbogăţirea, precizarea şi activizarea vocabularului;

·         dezvoltarea autonomiei personale şi sociale;

·         dezvoltarea capacităţii de orientare şi adaptare la mediu;

 

—————

Înapoi