PROIECT EDUCAŢIONAL LOCAL - SĂ FACEM PĂMÂNTUL SĂ ZÂMBEASCĂ

20.05.2015 01:17

NR ………../………………………

 

Sc.Gim.Oncești                                                            Director,                                       Consilier educativ

                                                                                 Chindriș Mircea                                               Petrovan Mărie                   

 

 

PROIECT EDUCAŢIONAL LOCAL

pentru elevii Şcolii Gimnaziale Oncești

TIPUL: EDUCATIE ECOLOGICA de Protectie a mediului

MOTTO:

“Adevărata generozitate în viitor constă

 în a dărui totul naturii în prezent”.   

Propus de prof.înv.primar GODJA ADINA VERONICA

Perioada : 31.martie 2014-5.05.2015

Argument

 

                 “Să privim încă o dată pământul acesta drag pe care foşnesc plopii şi cântă ciocârlia, să-i arătăm mai mult decât oricând dragostea noastră…Să-i privim munţii şi păsările în noul de lumină ce s-a deschis asupra lui, să-l învăluim într-o dragoste mai adâncă şi mai fierbinte”, spunea Geo Bogza în scrierile de mare încărcătură emoţională, cutreierând cărările acestei ţări binecuvântată de Dumnezeu.

                   Grija faţă de mediu trebuie să fie o componentă esenţială a dezvoltării morale, spirituale, sociale şi culturale, a generaţiilor actuale. Astăzi, mai mult ca oricând, se impune educarea tuturor cetăţenilor în spirit ecologic, în special a tinerei generaţii, deoarece aceasta va fi atât beneficiarul de mâine cât şi factorul de decizie.

            La vârsta şcolară mică educaţia ecologică este la fel de importantă ca şi educaţia intelectuală, morală, estetică deoarece le transmite copiilor cunostinţe despre mediul înconjurător, le formează deprinderi de a ocroti şi proteja natura, atitudini şi comportamente corecte faţă de mediul înconjurător.

Consider că şcoala are la îndemână multiple posibilităţi de realizare a unei bune pregătiri ecologice a copiilor care să se materializeze apoi în formarea unui comportament şi a unei culturi ecologice.

 

Scop :    Proiectul îşi propune

                                                 -să determine elevii să îşi reconsidere modul de a trăi în raport cu natura, să o protejeze, pentru a putea beneficia de darurile vitale ce ni le oferă cu atâta generozitate şi formarea comportamentului ecologic adecvat prin derularea de acţiuni concrete de protecţie a mediului înconjurător.

                                              -atenţionarea publicului şcolar cu privire la consecinţele unei conduite neadecvate  asupra mediului şi întelegerea de către elevi că viata este posibilă numai într-un mediu nepoluat.

Obiective:

  1. dezvoltarea deprinderilor de a păstra natura curată;
  2. cultivarea sentimentelor de respect si pretuire a mediului înconjurător
  3. însusirea unor comportamente sociale adecvate;
  4. cresterea atentiei elevilor asupra gradului de poluare în comuna lor
  5. implicarea în activităţi urmărind prevenirea poluării
  6. antrenarea copiilor în vederea realizării de lucrări ECO cu mesaje PRO NATURA
  7. formarea unei bune conduite ecologice la copii în asa fel încât să vibreze mai mult coarda intimă a sentimentului iubirii lor pentru natură

 

Grup ţintă: elevii claselor pregătitoare şi clasele I-VIII

Echipa de proiect :prof.înv.primar GODJA ADINA VERONICA-coordonator

                                   Prof.înv.primar PETROVAN MĂRIE-asistent proiect

                                   Prof. CHINDRIȘ MIRCEA-director, responsabil informaţional

Parteneri ai şcolii: Comitetul de părinţi pe şcoală

Resurse umane: elevi, părinţi, cadre didactice;

Resurse materiale:

  • materiale reciclabile- hârtie, carton, doze de aluminiu, plastic, fire, capace….
  • materiale din natură (frunze, seminţe, castane, legume), foarfece, lipici, vopsele, pensoane;
  • flip – chart
  • aparat fotografic, casetofon, casete audio;
  • produse ale copiilor (jucării, desene, albume cu fotografii, portofolii);

 

 

Metode: conversaţia, explicaţia, problematizarea, învăţarea prin descoperire, jocul de rol;

Forme de realizare: experimente, povestiri ştiinţifice, activităţi practice, drumeţii, colecţii

                                  de materiale din natură, vizionări de diapozitive, expoziţii, discuţii pe

                                   marginea activităţilor vizionate, scenete ecologice;

Rezultate aşteptate:

 - competenţe de relaţionare pozitivă, comunicare şi lucru în   echipă;

 - mecanisme de parteneriat funcţionale între elevi, părinţi, cadre didactice şi membri ai comunităţii, implicarea acestora în viaţa şcolii;

 - realizarea unui “colţ verde” în holul şcolii;

  - diminuarea cantităţii de deşeuri menajere abandonate la întâmplare şi mai puţin depozitate în locuri amenajate special;

      -folosirea coşurilor ecologice indiferent unde le întâlnesc

        -colectarea igienica a deseurilor folosind saci ecologici si manusi

        -refolosirea creativă a materialelor reciclabile

        -păstrarea sănătăţii prin evitarea poluării.                

- manifestarea la cel puţin 75% din elevii grupului ţintă a unui  comportament  şi abilităţi specifice educaţiei ecologice;

ACTIVITĂŢI PROPUSE

             1. DETECTIVII CURĂŢENIEI !-şcoala-castelul curăţeniei( perioada 1.04.2015-10.04.2015)

- pentru o viaţă şi un mediu sănătos- curăţenie generală  în fiecare clasă, apoi menţinerea curăţeniei şi aerisirea sălilor de clasă

                                                          -amenajarea unui colţ verde în fiecare sală de clasă

                                                         -instalarea unor coşuri de gunoi desenate şi inscripţionate cu mesaje ecologice în fiecare clasă

                                                          -colectarea de hârtie de către elevii fiecărei clase

           Va fi premiată cea mai ECO clasă !( clasa care va îndeplini toate activităţile specificate)             

             2.  FRUMUSEŢI … DIN NIMICURI   (perioada 7.04.- 23.04.2014)

- activitate practică de realizare a unor obiecte de decor, podoabe, felicitări, jucării, eco-creaţii folosind  materiale reciclabile( hârtie, carton,doze aluminiu, plastic, etc…)

- realizarea unei expoziţii cu aceste frumuseţi pe holul şcolii

- aprecierea rezultatelor prin premii (premiul special, I, II, III şi trei menţiuni la nivelul claselor: cls. preg;cls.I+II; cls. III; cls.IV; cls.V A+B; Cls.VI+VIIA; cls. VIIB+VIII);

             3. CUM TE SIMŢI ,PĂMÂNTULE?

                               De ziua ta vrem să te facem să zâmbeşti!(23.04-30.04.2014)

-concurs-realizarea de postere dedicate Zilei Pământului pe tema ocrotirii vieţii pe pământ şi a luptei împotriva poluării

-organizarea unui colţ verde în unitate cu posterele realizate de către elevi

-adoptarea şi afişarea  unui ECO-COD şi a săptămânii micului ecologist,distribuirea de fluturaşi ECO

- aprecierea celor mai reuşite postere prin premii (premiul special, I, II, III- pe şcoală!)

            4. RĂSPLATA MICILOR ECOLOGIŞTI -5.05.2015  festivitatea de premiere

-prezentarea unei scenete ecologice de către elevii claselor  pregătitoareI, a II-a  şi premierea elevilor

Evaluare

                     -proiectul permite să se cunoasca mai bine atât copiii cât si părintii,să lucreze împreună,să înteleagă nemijlocit rolul pe care îl au ei în protejarea naturii

                     -observarea curentă

                     -aprecierea rezultatelor prin premii (premiul special, I, II, III şi trei menţiuni la nivelul claselor: cls. preg;cls.I+II; cls. III; cls.IV; cls.V ,Cls.VI+VII,; cls. VII+VIII la secţiunea 2; premiul pentru cea mai ECO clasă la secţiunea 1; premiul special, I,II,III pentru cele mai reuşite 4 postere, la secţiunea 3);

              Evaluare internă: expoziţii cu lucrări ale copiilor, afişe, postere, chestionare, diplome, realizarea unor portofolii,  album foto - un CD, articole pe www.didactic.ro, pliante, diplome pentru cei mai inimoşi mici-ecologişti

         Evaluare externă: părintii,profesorii din şcoală, comunitatea locală

 Monitirizarea proiectului

  • discutii;
  • cd-uri-album cu imagini.
  • postarea desfășurării proiectului precum și a rezultatelor obținute, pe site-ul şcolii

Diseminarea proiectului

- prezentarea proiectului în cadrul consiliului profesoral  şi a   şedinţelor cu părinţii;

         -

Impactul proiectului

Implementarea acestui proiect va avea impact asupra :

  • Grupului ţintă prin : -dobândirea unor cunoştinţe referitoare la creativitatea școlarilor;

- Scolii ca organizaţie : - schimbarea atmosferei în scoală, creşterea prestigiului unităţii de învăţământ în zonă şi în comunitate.

Sustenabilitatea proiectului

Continuitatea proiectului va fi asigurată de :

  • continuarea proiectelor ce pot duce la îmbunătăţirea actului educaţional;
  • continuarea anuală a activităţilor de colaborare şcoală-părinţi;
  • menţinerea şi dezvoltarea parteneriatelor încheiate în cadrul proiectului;
  • extinderea bunelor practice prin transformarea în proiect judeţean sau naţional.

Bugetul proiectului :Surse de finanţare:  fonduri proprii

 

 

          Cei 3 R: reducere, refolosire,reciclare

                                                  

ECO-CODUL

Protejarea si nu distrugerea este primul semn al unei apropieri respectuose fata de natura:"Toti să ne purtăm ca niste oaspeti distinsi ai planetei Pământ."

Respect "Legile Naturii" pentru ca si generatiile viitoare sa se bucure de VIATA.

Mă ghidez în viată după proverbul "Curăţenia este mama sănătăţii" si-l aplic atunci când este vorba despre corpul meu, casa mea, scoala mea, clasa mea, curtea scolii, comuna mea , parcul si locurile în care mă recreez.

Cunosc menirea cosurilor de gunoi si le folosesc ca atare: colectez deseurile în mod selectiv si igienic folosind pubele, saci si mănusi.

Îmi folosesc imaginatia si transform unele deseuri în obiecte decorative, utile.

Plantez si îngrijesc cu dragoste florile pentru că ele îmi fac viata mai frumoasă.

Plantez în fiecare primăvară un pom.

Ocrotesc păsările, construindu-le căsuţe pe care le instalez în pomi.

Particip la toate actiunile si demonstratiile pe teme ecologice din scoală si din comună

Nu risipesc nimic, nu arunc nimic ci gândesc şi refolosesc!

Să călcăm uşor pe pământ "spre a nu-l zgudui fatal"!

L.R. Brown

—————

Înapoi